Den svenska mentaliten

Den svenska mentaliteten. För lite mer än ett år sen, inträffade tsunami i Asien som ingen kan ha undgått och svenskarna skänkte pengar som aldrig förr. Var det för att vi är godhjärtade människor och vill hjälpa till, eller var det på grund av att många svenskar har rest till Thailand under årens lopp och att många svenskar skadades och dödades? Alla som har känslorna i schack måste nog hålla med mig att det var på grund av alternativ två, och detsamma gäller mig. Jag kunde sova på nätterna, var inne på aftonbladet.se och expressen.se tusen gånger om dagen för att kolla om nyheterna hade uppdateras något. Katastrofen berörde oss alla. Idag inträffade det en jordbävning i Grekland som mätte skalvet 6,9 på Richterskalan och hade sitt epicentrum 20 mil söder om Aten. Jag sänder mina tankar dit och framförallt hoppas jag att Alexs släkt och Mykonos är sig likt. Att inga har blivit hemlösa och att alla är välmående. Men hur många tankar skänktes till dom drabbade i Pakistan om man jämför med dom drabbade i Asien? Dom flesta kände nog medlidande men hur många av oss gjorde något? Människor gör fortfarande varje dag där på grund av jordbävningen som drabbade Pakistan för flera månader sedan. Av sjukdomar, svält, kyla och främst beroende på vår oförmåga att göra något annat än bara skänka tankar till de drabbade.


Kommentarer:

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback