Kosher

Var inne och kollade runt lite på en kosherlista och fann till min förvåning att det finns do's and dont's när det gäller vilka diskmedel man får använda, det visste jag faktiskt inte. Okej, att diskmedel säkert innehåller mer än vad man tror, men att gå in på det så ingående och förbjuda och tillåta vissa diskmedel är nästan överkurs i mitt tycke, även om det för andra säkert är på liv eller död. (http://www.jf-stockholm.org/centret/judendom/kosher/kosherlistan.asp) För när allt kommer runt så handlade egentligen förbudet mot vis mat (kosher) att man ville avskärma sig mot de hedniska kulturen (det sa min föreläsare i bibelvetenskap så det är han som får gå i graven för det).

På en judisk högtid (glömt av vilken, får fråga min min faster som berättade det här för mig i söndags) får man bara resa på vatten så när man min farfar skulle åka från Israel var det en ortodox jude som satt med fötterna i en balja vatten på flygplanet. Det är helfestligt och i detta fall lite gulligt hur man hittar alltid en lösning.

Kommentarer:

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback