ישראל

Läser på expressen.se om Gaza-attackerna och dess kommentarer artikeln fått. Det är inte svårt att förstå de och även jag som sympatiserar med palestiniernas livsöden och alla civila som kommer till skada men jag förstår inte hur det kan vara så svårt för de som står på palestinernas sida att förstå varför Israel handlar som de gör. Jag är pro-Isarel, för att judar skall ha en egen stat men fördömmer allt våld mot civila. Både från Israels och Palestinas håll.

Efter första världskriget delades kontrollen över stora landområden upp mellan England och Frankrike och England kontrollerade landområden som bland annat inkluderade dåtidens Palestina av strategiska skäl som användet av Suezkanalen och oljeledningar som var dragna genom Palestina. Efter andra världskriget gick deras mandat ut och staten Israel utropades av David Ben Gurion och tanken var att judar skulle få ett land där de skulle få leva ifred. Palestina skulle delas upp emellan judar och palestinier och Jerusalem var tänkt att vara internationell mark. 

Efter förintelsen fanns det judar som ville bo i Palestina, det land som Theoder Herzls sionistiska rörelse drömde om att en gång kunna bosätta sig i men många ville bara åka tillbaka till sina gamla hem som visades sig vara bosatta av främlingar om det inte var helt plundrade och de var om möjligt mindre önskade där nu än innan och det fanns ingen möjlighet att bo där.  Många försökte emigrera till drömmarnas land USA men kvoten var redan fylld innan den knappt hade öppnats, många fartyg fick aldrig lägga till i land i de tänkta destinationerna för de inte var önskade där och det finns otaliga filmer när man ser halvt döda halvt levande judar som skriker och gråtar av förtvivlan och inte har någonstans att ta vägen.

När Israel utropades 1948 väckte det stor vrede bland arabländerna som förklarade krig mot Israel och Israel som var dömd till att förlora vann och därmed förökades deras landyta. I med långa konflikter och stridigheter så fördrev judiska bosättare araber och araber fördrev judar från deras landområden. Efter det finns det knappt någon början eller slut, Sexdagarskriget, Oktoberkriget, PLO, Hamas, premiärminister Yitzhak Rabin som mördades av en högerextrem jude som tyckte han var en landsförräddare när han gav bort landområden som var rättfärdigt tillhörde Israel, etc. etc.

Problematiken är stor, lösningen fruktansvärt långt borta men hur kan någon helt fördömma ett land som försöker skapa en trygg fristad för judar där de alltid har rätt att emigrera till vilket är väldigt aktuellt när antisemitismen vuxit sig stark i Ryssland, Baltikum och övriga östEuropa och helt stå på palestiniernas sida där det smälls fyrverkerier och delas ut godis när judar dödas.

Men vet ni vad vi gör, vi rådfrågar Fadde. Skulle verkligen inte förvåna mig om hans sitter med något billigt snabbkaffe från något skithotell i någon skitsmåstad där han jobbat som skitgästvakt för en skitklubb där han bloggar live och beskriver hur han skulle lösa situationen med ett enkelt 3-stegsprogram.

Kommentarer:
Postat av: Anonym

Svårt att skapa en trygg stat för judar genom att döda araber. Lösningen ligger nog inte respektive parters händer utan snarare i omvärldens, som faktiskt bryr sig hysteriskt lite om en av vår tids mest problematiska sittuationer. Finns inga ursäkter till mord eller krig. Speciellt inte ursäkter som att trygga sitt eget liv med hjälp av våld. Jag är hyffsat opartisk i frågan men har svårt att se rättvisan ett krig mellan fåraherdar och världens rikaste militärmakt.

Postat av: Christina

haha du e för go Anna, mitt i allt seriösa så kommer "vi frågar Fadde" Det är bra, om fler folk i världen hade din humor kanske d skulle finnas mindre krig??



Det är så sjukt att dessa människor inte kan samsas? Typ som att vi skulle "klippa av" Skåne? Helt sanslöst...

2008-12-29 @ 16:46:45
URL: http://hittamusiken.blogg.se/
Postat av: anna braun

fadde orkade inte lösa världsproblem idag utan visar upp sig i bar överkropp istället.....kräfreflex kräkreflex

2008-12-29 @ 21:24:37
URL: http://sellouts.blogg.se/
Postat av: FB

Tänkte härmed ge min syn på denna tragiska och långt utdragna konflikt.



Jag är en av de som sympatiserar med det palestinska folket. Tyvärr tvivlar jag på att den stora massan bryr sig överhuvudtaget, folk har helt enkelt blivit för avtrubbade.



De flesta av de få människor som fortfarande ens reagerar på denna konflikt står nog på Israels sida och ser palestiner som primitiva terrorister. Jag anser att det som är en mans terroristhandling är en annan mindre bemedlad mans krigshandling. Naturligtvis är det ingen ursäkt att dräpa oskyldiga civila.

Jag förundras över att folk i allmänhet anser det vara okej att bomba och riva ner människors hem med bulldozers, men att kasta stenar och kriga med primitiva medel anses vara rena terrorhandlingen utförda av vildar.



Att judar blivit förföljda under flera hundra år med andra världskriget som en del av det är det ingen som förnekar och naturligtvis förtjänar de ett eget land precis som zigenare och kurder. Dock anser jag inte att en organisation som FN med England och USA i spetsen har någon rätt att lägga detta land i en redan befintlig stats gränser utan statens samtycke. Att judarna anser att Gud gav dem landet och det faktum att judarna hade sitt land där för nästan 2000 år sedan är enligt mig inga godtagbara skäl att placera Israel inom just detta landområde. Jag undrar hur USA t.ex. hade reagerat om FN helt plötsligt valde att ge bort stora delar av USA till indianerna.



Vidare anser jag inte att staten Israel behandlar det palestinska folket på ett värdigt sätt. Det mest uppenbara exemplet på detta är hur de stängslat in det palestinska folket så att de inte kan röra sig fritt och därmed inte kunna försörja sig själva och sina familjer utan får leva i fattigdom och misär. Ett annat exempel är hur staten Israel kör med två ögon för ett öga och en käke för en tand där de bestraffar självmordsbombares hela familjer genom att jämna deras hem med marken efter ett självmordsattentat. Jag är naturligtvis inte dummare än att jag förstår att de gör som de gör för att öka sina egna medborgares säkerhet men jag förstår även det palestinska folkets ilska och uppgivenhet.





Nu blev denna kommentar väldigt lång men du skrev en lång och välskriven inlägg som jag tycker förtjänar en lång och välskriven(?) kommentar.



Fadde kanske visade upp överkroppen idag som en symbolisk handling, för att visa att vi alla är lika underneath it all. En nutidens hungestrejk. Glöm inte att många genier är missförstådda under deras egna livstid.

2008-12-29 @ 23:04:38
Postat av: anna braun

jag orka inte läsa allt bjal du skrev....to much information...hehe...jo ja läste och förstod men vilka skulle du helst ha som grannar om du levde fredligt ett land som försvarar sig eller ett land som kommer med självmordsbombare. de kasta stenen först för längesedan när israel fick landet. israel FICK landet av fn och hur kan det bli israeliternas fel. även lite konstigt att man kallar de judar och palestinier och inte israeliter och palestinier eller judar och muslimer.



aja...GOTT NYTT ÅR!!!!!!

2008-12-30 @ 19:07:12
URL: http://sellouts.blogg.se/
Postat av: FB

Ska försöka hålla det kort så jag inte tråkar ut dig.



Om verkligheten var så enkel som du beskriver det hade jag nog valt att israeler som grannar. Dessvärre anser jag den vara lite mer komlicerad än så.



Att det var FN som gav staten Israel till israelerna i den redan befintliga Palestina tror jag spelar mindre roll för de familjer vars liv dramatiskt ändrades till det sämre. Jag tror inte att många länder eller folkslag hade reagerat annorlunda. Det som är en mans terrorist är en annans frihetskämpe (jämför Nelson Mandela).



Sen kan man diskutera organisationen FN hur länge som helst. Dock avstår jag från det så inlägget inte blir alldeles för långt. Tyvärr kan jag ändå inte låta blia att inflika att jag inte har någon större förtroende för en "jämnlik" organisation där fem länder har veto-rätt, eller att organisationen bara tittade på när en av dess permanenta medlemmar startade ett krig som uppenbarligen bröt mot FN:s stadgar.



Angående benämningen judar kontra israeler vet jag inte om du menade mitt inlägg eller rent allmänt. Mig veterligen använde jag ordet judar en gång och då för att jag skrev om folket innan staten Israel hade bildats.



Tro mig, jag verkligen försökte hålla det så kort som det bara gick.

Även jag önskar dig ett gott nytt år, det tycker jag du förtjänar så många skratt som du frambringat hos mig.

2008-12-30 @ 21:01:06

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback