Varsågoda

Jag älskar hur människor anser sig kulturella bara för att de sett en film som är producerad och gjord i ett annat land än USA. Om sen om de läst en bok, gärna någon av Marian Keys är det bara pluspoäng. En Fredag eller Klick! i veckan gör en även allmänbildad. Om ser till den stora massan här i Sverige i alla fall så anser jag mig kulturell men hur svårt är det på en skala. Människor med Roy Lichtensteinplanscher och som tycker om filmen Factory Girl räknar in sig i den skaran.

Favoritfilm: utan tvekan Dogville för jag gick in där och knappt visste vem Lars Von Trier var och efter tre timmar och en kvart kom jag ut som en ny människa. Okej kanske inte men jag gick därifrån berörd och tillfredställd av filmen. Svenska film är Om jag vänder mig om.

Favoritskådespelare: förutom 40talist maffian med Ellen Burstyn, Glenn Close och Susan Sarandon så är Ellen Burstyn världens bästa. Det där med kvotering har aldrig varit min grej men Guy Pearce är underbar i The Adventures of Priscilla, Queen of the Desert och Ben Kingsley är en klass för sig. Och så har knubbiga barnskådisar en speciell plats i mitt hjärta som Maria Lark och Angus T. Jones. Svenska bästa skådespelare är utan konkurrens Pernilla August.

Favoritblogg: efter mina vänner och ovänner som man läser för att roas av så är Studio Belinda läsvärd. Man hatar att älska henne och vice versa. Smart tjej som driver med etablissemanget även om i hög grad är en del i det. Dessutom är hon perfekt fulsnygg. Inte snygg och inte helt ful för att vara flerbarnsmamma och 30plusplus.
 
Favoritbok: Självbiografer är ofta intressanta och stundtals roliga att läsa men som sagt "Självbiografi är troligen den mest respekterade formen av lögn" (fast då snackar man mer om Linda Rosingbiografier och dylikt). Frenc Göndörs två böcker om hans överlevnad i Auschwitz är lättlästa, inspirerande och bra.

Favoritmusik: Ani Difranco är nog den artisen jag tyckt om längst kombinerat med frekvent. Grupp är Under Byen. Sedan gör filmkompositörer mycket bra musik som Angelo Badalamenti och Jan A.P Kaczmarek.

Varsågoda att hata mig. Jag hatar mig redan lite efter skrivit det här.

Klassisk är en bok som folk berömmer men ingen läser. Mark Twain

Kommentarer:
Postat av: Tess

Haha gillar din blogg!

Postat av: anna braun

i sådana fall älskar jag dig

2008-07-15 @ 23:03:54
URL: http://sellouts.blogg.se/

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback