Friskolor, rätt eller fel, bra eller dåligt

Ser på Kvällsöppet med Ekdahl och de diskuterar religiösa friskolor, rätt eller fel. Jag tycker det är fel och det  problemet ligger inte ens i diskussionen om hur de lär ut evolutionsteorien kontra skapelseberättelsen utan att dessa elever inte kommer i kontakt med människar av annan bakgrund och tro.

Sverige är segregerat som det är och hur skall vi kunna bygga upp ett mångfaldigt Sverige som fungerar, där människor förstår och respekterar varandra om dom inte lär känna varandra. Skall människor som har en tro gå i en skola, människor från "finare" områden gå på en annan och människor från fattigare förorter går på en skola. Det händer i stor utsträckning och när jag fråga min syster Ellen om hon kände någon med utländsk härkomst sa hon Marko. En serb som bor i en stor villa i Hovås och läser till läkare.
Någon annan då?
Nej, men det finns en kille i min klass med konstigt efternamn.


Roligt. Ja. Tragiskt. Ja.

Jag gick på Sisjöskolan, därefter Askimsskolan och sen på Hovåsskolan. Hade jag inte valt Frölundagymnasiet utan Samskolan, Sjölin, etc. hade jag aldrig träffat på människor med en helt annan bakgrund än mig själv. Människor som blev mina kompisar. Kompisar som straffas för att de kommer från ett annat land. De  bor i fattigare områden för deras högutbildade föräldrar inte får de jobb här som de hade i hemlandet.

Sverige kommer gå under. Mark my word. Utlärandet av evolutionsteorien vs. skapelseberättelsen är inte ett stort problem i skolSverige utan det är mycket viktigare att barn med olika bakgrunder går i skola med varandra i ung ålder. Så de växer upp tillsammans och Sverige blir ett mångfalt Sverige som fungerar och där man kan ta del av andras traditioner istället för att avskrämmas av dem.


Kommentarer:
Postat av: Charles

Problemet med Sverige är att vi lider utav "vi och dom" syndromet. Det genomsyrar allt så som genus frågor och frågor som rör det mångkulutrella samhället.



Man borde vara modern och fokusera på individen. Jag skiter fullständigt ifall människan heter mohammed eller pelle. Utan det är vad människan är, kan och står för som betyder något. allt annat är en fastad.

2010-03-18 @ 00:53:42
Postat av: Janne

Kan hålla med på alla punkter. Bra skrivet.

2010-03-18 @ 09:38:05
Postat av: Widerstrand

Det intressanta är att blir det mer än 40-50 % invandrare i en skola eller bostadsområde så sticker svensken. I de skolor där det redan är mycket invandrare från början så är ju chansen liten att man får en chans att "komma in i samhället".

Religösa friskolor är således inget vidare heller, och har inget att göra med religionsfrihet.

2010-03-18 @ 10:04:53
Postat av: Anonym

Det är litet intressant att man brännmärker förorter som Hjällbo och Bergsjön för att de är segregerade. Titta på förorterna söder om Göteborg. De är minst lika segregerade, men av motsatta socialgrupper.

2010-03-18 @ 16:49:04

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback