Det här skriver jag för min egen skull

Att växa upp i Askim har varit lite små absurt. Ett välmående samhälle, där alla lever lyckliga i alla sina dagar. Det var i alla fall vad jag trodde när jag växte upp. En familj, bestående av två småsystrar och en mor och far som älskade varandra väldigt högt. Min barndom kantades inte av något extraordinärt, jag var kär, killen var inte kär i mig, det var någon annan som var kär i mig, jag var inte kär i honom. Man levde upp så tryggt, man var så omedveten om livet utanför Sverige och framförallt Askim. Här sken solen alltid och träden tappade inte sina löv. Tomten kom en gång varje år, på sommaren reste man iväg (vi hyrde ett hus på Smögen varje sommar under min barndom och senare började vi åka utomlands), mormor och morfar kom och hälsade på några gånger om året, min farfar var man mest rädd för och min farmor hade man träffat två gånger. Trots att man var oförmögen att förstå att världen inte alltid var grön och grann så skulle man förr eller senare upptäcka det. Jag vet inte var det gick fel, om det ens gick fel. Detta kanske är livets gång precis som att när man dör kanske man får möta sin skapare och får reda på sanningar man nu bara kan drömma om.

På lågstadiet så kretsade allt runt min bästa kompis Katarina, hon var min bästa kompis. Den söta, populära tjejen och jag var hennes kompis. I min klass var vi sex tjejer och vi var mer eller mindre alla kompisar. Min rival om Katarina var Susanne men det hela slutade med att jag och Susanne började i samma klass på mellanstadiet och Katarina på en annan skola.

I mellanstadiet var jag så nervös och osäker, jag hade inget skinn på näsan och det är nog där fröet blev sått. Mamma uppfostrade oss med kärlek och berättade tids nog om det onda i livet som bestod av knarkare på Laserdome så där fick man inte gå, mördare på Nordstan så där får man inte gå, Frölunda Torg var även det farligt, smällare, att dricka, röka, att gå ensam hem på natten, parken i stan....allt var farligt. Amerikansk uppfostran är vad Alex kallar det. Jag fick åka till Frölunda Torg senare än alla andra, jag fick åka in till stan senare än alla andra, mina föräldrar, främst min mamma skjutsade och hämtade mig vart jag än skulle för att jag inte skulle råka illa ut. Jag trodde länge att krig bara kunde hålla på i en högst två dagar.

Första dagen i fyran kom jag till skolan med blommiga tights, det hade gått rykten om att jag var en "kulltjusare" och killarna hade redan ljugit ihop historier om att dom kände mig. Efter en dag dog dom alla ut, jag Anna, var en hopplös tönt i blommiga tights. Jag ville vara cool, söt och bära jeans, men jag var helt enkelt för mycket av mammas flicka för det.

På diskoteken i mellanstadiet hade jag på mig rouge som mamma satte på mig (jag såg ut som en tomat) och nagellack som enda smink medan min bästa kompis Susanne alltid blev sminkad av sin syster och fick dansa tryckare efter tryckare. Själv hade jag inga stora syskon, ingen visade mig hur man skulle bli sminkad eller dansa. Jag dansade precis som Alexandra, härmade varenda danssteg och rörelse som hon gjorde tills hon undrade vad fan jag höll på med. Då var det till att byta taktik, göra ett steg åt höger och sedan ett steg åt vänster, hela tiden. Jag sa att jag blev varm och gick ut för att ta luft fler gånger än alla tillsammans på hela diskoteket kunde behöva, allt för att komma undan och inte behöva stå som ett fån på dansgolvet. En tjej i min klass, Christina, brukade dansa i bara bh på dansgolvet med sin kompis och alla kollade förvånade men med beundrande blickar. När jag kom hem förbannade jag alltid mig själv att jag inte hade varit hemma och ätit fredagsgodis istället.

Min pappa var min idol när jag var mindre, vi gjorde allt tillsammans medan mamma fick vara hemma med Ellen och Rebecka. På semestern var vi ute och han drack öl och jag läsk och vi kollade på fotbolls-VM på storbildsskärmarna på Gotland, vi såg på friidrottsgalan i Nice, fyrverkerierna i Monaco, vi gjorde allting ihop och lika mycket som han var min idol var jag pappas lilla flicka. Jag älskade honom, jag älskar honom nog nu med, men jag vet inte hur uppriktigt den kärleken är. Om det är en kärlek man automatisk har och säger att man har för att man är släkt, familj, eller om jag faktiskt älskar honom jätte mycket. Jag vet inte, jag vet däremot att jag vill att han skall konvertera till judendomen med mig. (Min farfar är jude som flydde undan kriget, medans hans mor min gamla farmor Irma dog i ett ghetto i Kovno. Farfar blev först "våldtagen" det är hans utsaga i alla fall och fick ett barn som är min faster jag aldrig träffat. Min faster Christinas mor och farfar var gifte ett kort tag och sedan träffade han min farmor Ulla. Dom fick min far Thomas Peter Braun tillsammans och även dom skilde sig efter ett tag. Min pappa levde hos min farmor i Göteborg precis vid Näckrosdammen där jag går i skolan nu och han beskriver sin uppväxt som ensam och tuff, medan min farmor beskriver den precis tvärtemot. Min farmor gifte om sig, fick en dotter Cecilia och sa att dom inte hade plats för pappa längre. Pappa flyttade då till farfar i Nyköping som då hade gift om sig med Kerstin, min låtsas-farmor-Kerstin jag kallade henne när hon levde. Dom hade fått Helen, Karin, Katrine och Johan tillsammans. Så min pappa har 6 syskon. Och här var min pappas släkthistoria, allt för att förstå min knepiga far.) Även om jag är döpt är jag inte kristen. Jag har avsagt mig kristendomen som min religion, sålde till och med mitt Efva Attling kors jag fick av moster Ulla i 18-års present. Enligt judendomen är man judinna om ens mor är det, enligt Hitler hade jag dött om jag levt under hans tid och en israelisk premiärminister har sagt att den som känner sig som en jude/judinna är det. Alla har olika kriterier. Jag känner mig som en judinna, jag är en judinna och jag skall konvertera så jag får det svart på vitt och inte behöver förklara mig varje gång, även om jag även gör det för min skull. Detta år skall jag leva efter en judisk kalender och fira judiska högtider och lära mig mer om judendomen. Hebreiska får bli ett senare projekt. Det jag vill ha sagt är att jag vill att min pappa som är "halvjude" skall konvertera med mig av rent själviska skäl. Jag vill känna en gemenskap med min far och genom judendomen som vår gemensamma religion.

I mellanstadiet darrade jag som ett löv så fort jag trodde jag hade gjort något fel eller sagt något fel. Jag var ständigt rädd för att såra någon. Jag var livrädd för att råka säga något som skulle kunna såra denna person, vid ett tillfälle gjorde vi skulpturer av lera i skolan och jag sa att jag ville ta med mig lera hem och jag funderade högt hur jag skulle kunna ta med mig den hem. Sedan sa jag vi kan gömma det i våra öron, varav en som satt bredvid mig, Henrik, hade stora öron och jag trodde han skulle få jätte komplex för det så  jag ringde helt enkelt hem till honom på helgen och frågade hur han mådde. Henrik förstod nog aldrig varför jag ringde honom den kvällen, mitt första och sista samtal till honom i alla fall.
Jag började utarbeta i sexan sjuka ritualer och skulle till varje pris vara ren. Jag tvättade sönder min händer och i högstadiet började jag gå hos olika kuratorer, psykologer, terapeuter och åt psykofarmaka. Det var överdjävligt, medicinen gjorde mig så trött att jag somna så fort jag kom hem från skolan, varje dag och varenda människa jag träffade som skulle vara ett "samtalsstöd" var så gråa och tråkiga att dom fick klockarna att stanna. Jag hatade och räknade minuterna, till och med sekunderna tills jag kunde få åka hem.

I mellanstadiet gick Susanne i friidrott och fick massvis med vänner genom det, jag som alltid tröttnade på alla mina aktiviteter (var scout men vem kan klandra mig för att jag sluta, cheerleader, blockflöjt, teater där jag spelade trashank och duva i "Bröderna Lejonhjärta" med en ENDA replik som löd "neeeeeeeeeeej"), simning, ridning, gymnastik, alla möjliga) fort och fick inga vänner genom det. Jag började umgås med mina killgrannar i området som jag hade gått i samma klass på lågstadiet med. Vi var ett gäng, jag, Daniel, Viktor, Martin, Henrik, John och även Susanne som var med ibland. Jag var kär i John, John var kär i Susanne, så det var samma historia igen. Vi hittade på sattyg och skrattade och bråkade lika mycket. Vi kollade på film och drack saft när du antagligen hade din första fylla. På våran första fest i nionde klass hade Daniel med vinäger han trodde var vitt vin och jag alkohol glögg och lättöl, vi var hårda grabbar. Under högstadiet var jag med mitt grabbgäng, med Alex som jag blev vän med i mellanstadiet främst i sexan, en nyfunnen vän Anna och ett tjejgäng från klassen. I min klass under högstadiet fanns det ett gäng tjejer som hade tjejmiddagar och även jag var bjuden på dom. Det var ett järngäng med tjejer som kände varandra sedan mellanstadiet och sedan var det jag och några andra. Anna gick i min klass under högstadiet och vi skulle välja Frölundagymnasiet tillsammans, och Alexs kompis Christina skulle även hon göra det. Det slutade med att vi blev övergivna, men det gjorde inget för vi visste redan att vi ville gå med varandra.

Jag har fått diagnoserna ocd (vilket jag till 90% har övervunnit helt själv), depression och ätstörningar under årens lopp, jag äter fortfarande psykofarmaka och mamma propsar på att jag måste ta hand om mina slutliga problem för jag har kommit så långt men ibland behöver man hjälp. Det är visserligen sant att jag behöver hjälp, saken är det att jag varken har lust, ork eller modet att göra upp med mina problem. Jag har lärt mig att leva med dom.

Gymnasiet var en fröjd, där träffade jag Alexs kompisar som han spelade basket (Sebbe, Mike, Kevin, Emil var dom främsta namnen) med som även blev mina vänner, jag träffade Alexander Ljungblom (Spännis), Lisa och Anna Johansson. Sedan i andra ring hamnade några från Askim, Sisjön i min klass varav Viktor. Viktor var min barndomskompis som jag gick i samma klass under lågstadiet, som jag var med under slutet av mellanstadiet och hela högstadiet men vår relation fick ett abrupt slut efter Daniels melt-down på Marstrand och jag tog hans parti mer eller mindre och sedan så fick dom andra hybris under sommarlovet och trodde att dom plötsligt gått och blivit fräcka, vilket BARA det var dom som trodde i hela Askim/Hovås/Billdal/V. Frölunda men det räckte visst.

Även om jag inte har någon större kontakt med dom flesta från gymnasiet, man träffar Anna och Lisa ute ibland, går ut med basketkillarna, mina barndomsvänner går man på här i Askim och Spännis har man tur om man ser en gång per år. Man träffar ständigt på nya människor i sitt liv genom jobb, studier och utgångar och man blir kompis med deras kompisar i efter hand. Om sanningen skall fram så är jag så nöjd över att ha Alexs som bästa vän och Daniel som nära vän att jag faktiskt inte orkar ringa till människor jag inte har ett större behov att umgås med en stup i kvarten. Jag är såpass säker på mig och mina relationer med mina kompisar att jag inte behöver ha någon fasad och umgås med människor jag inte vill umgås med bara för att inte få vara ensam i en sekund (motsatsen mot min syster Rebecka).

Att gå från förortsidyll till att vara en trasig människa med en trasig själ kanske är mitt öde. Mina föräldrar skilje sig när jag gick i första ring efter att dom hade haft olika synpunkter på hur man uppfostrar barn eller snarare hur man uppfostrar en arg tonåring som mådde skit och ständigt var slav under hennes tvång. Min pappa har hittat en ny flickvän, Kathe, medan mamma säger att hon trivs ensam. Fast ensam är inte det rätta ordet, hon har mig, Rebecka och Ellen och att uppfostra oss trots att jag är vuxen är ett heltidsjobb i sig. Hon nöjer sig med en vecklig dos av dåliga brittiska deckare och att läsa böcker av Elisabeth George. Min pappa är däremot som ett litet barn som behöver all uppmärksamhet han kan få, och därmed behöver han en "flick"vän som kan säga att hon älskar honom.

Min relation till mina syskon är varierande, innan jag köpte min egna laptop hade vi bittra strider om datorn, den saken är säker. Jag vet att båda två mer eller mindre klandrar mig eller i vilket fall har klandrat mig för mammas och pappas skilsmässa. Under min tid som arg tonåring har jag sagt och gjort saker jag är mindre stolt över men jag tänkte aldrig sätta verk i det jag sa. Även under min depression som jag har någorlunda kontroll över nu har jag haft mina dalar. När jag stod på en stol i hallen med ett skärp runt om halsen som jag hade hängt upp i en krok hade jag aldrig riktigt tänkt putta undan stolen. Det var mer ett av många rop på hjälp. Jag mådde så dåligt att jag kunde tänka mig att av misstag ta självmord men aldrig att planera det och sedan fullfölja planen. Att råka puta undan en stol och sedan kanske ångra sig men då var det för sent var en tanke som jag hade, en annan jag gjorde var att ta tabletter. För många än vad man skulle, men för många att dö av, det visste jag inte.

Jag var allt annat än den perfekta systern men på vissa plan har jag underlättad för dom. Jag har lånat ut kläder, sminkat dom (jag är inget vidare bra på det men jag har i alla fall kluddat på lite eyeliner och ögonskugga), kommit hem full som första barnet, gjort mamma och pappa besvikna först av alla, misslyckats först av alla, fått problem först av alla, krossat vår familj, köpt dyrare julklappar till dom, gått till psykolog först av alla, ätit psykofarmaka först av alla, haft utbrott först av alla. Så något har jag i alla fall åstadkommit som stora syster, bra eller dåligt.

Jag har haft mindre snälla pojkvänner, egentligen bara en som behandlade mig illa. Han var otrogen, han sa till mig vad jag fick äta och skällde ut mig efter noter. Hans totala osäkerhet tog han ut på mig och jag lät honom göra det för ett tag. Nu kan jag inte riktigt bestämma mig om jag hatar honom, är likgiltig eller hoppas att han mår bättre nu och med aldrig skall göra någon illa igen. Jag tror inte att jag varken var den första eller sista han kommer att göra illa men jag vet att varken han eller någon kommer någonsin att göra mig illa igen. Det var flera år sedan det inträffade så ibland känns det som om tiden läker alla sår medan andra gånger kan jag känna att jag vill ta ut mig hämnd, förgöra honom, innan jag kan gå vidare.

I somras besökte jag Akut Psyk, gick därifrån med starka sömntabletter och en upplevelse rikare. Inne i väntsalen var det fullt slagsmål mellan en galen ryss och en drogmissbrukare. Knytnävar, sparkar, ”jag skall döda dig” och väktarna var ingenstans, eller jo dom var inne i personalrummet. Det var inte bara jag och mamma som var rädda. Jag har varit trogen Bup besökare och sovit över där. Träffade en späd liten individ som pratade så lågt att det lät som små viskningar, en annan skrek att hon inte tänkte äta någon djävla kalops och jag bara kollade med stora ögon på den för mig då nya miljö. Jag åkte hem samma dag, jag svor att jag aldrig ville tillbaka dit men har varit där två gånger efteråt. Att säga att det var hemskt är en underdrift. Personalen är även okunnig, okompetent och otrevlig. Jag var inget vidare trevlig mot dom heller men att det enda dom sa till min mamma under första vistelsen var ”har du tagit tidningen” och ”det finns ingen mat till dig” bevisar att dom borde inte ta hand om sköra människor och sköra människors föräldrar som även dom kan vara sköra beroende på omständigheterna. Jag vill säga att jag inte var speciellt skör men jag vet inte riktigt. Det var så längesedan och jag är en sådan annorlunda person idag och en så mycket starkare att det är svårt att relatera till hur man hade det förut ibland.

Jag älskar min mamma mest av allt på denna jord, mina systrar älskar jag med, min pappas och min relation har så länge varit ansträngd men innerst inne vet jag att jag älskar honom. Trots att han under årens lopp sagt att jag inte kan vara hans dotter och jag har sagt att jag hatar honom så vet jag att han älskar mig.

Jag läser religionsvetenskapliga programmet nu (nej, jag skall inte bli präst), har planer att läsa journalistik snart och pröva mina egna vingar. Alex har så modigt flyttat till Paris där han jobbar som modell och jag kanske skall ta modet till mig att flytta inom Sverige om jag kommer in på journalistprogrammet. Tankarna jag har i huvudet nu är hur jag skall komma ihåg alla judiska högtider, när jag skall köpa nya ramar och jag letar efter en speciell låt. Gräver man lite djupare undrar jag varför jag aldrig kan sova när man borde och inte ens om jag är trött, varför jag aldrig gråter och hur stark är man som ensam.

Den nervösa tjejen från mellanstadiet har helt ersatts av en annan. Jag syns och hörs men inte på ett burdust sätt. Jag vet att jag är intelligent, rolig och på väg att bli en kulturell och beläst människa. Däremot så skäms jag lite smått över att skriva det, vilken ödmjuk människa gör det. Men vem har påstått att jag är ödmjuk, jag är jordnära men ödmjuk vet det fan. Mina största tillgångar är min mamma, Alex och min humor som någon även kan fungera som mitt vapen (försvar).

Jag önskar att jag vore galet förälskad i någon, men mitt förnuft säger mig att det är högst otroligt att det någonsin kommer att inträffa. Jag är en cyniker som någonstans har en gömd romantiker inom mig, djupt inom.

Mina drömmar är inte utarbetade ännu, jag vet att jag vill till New York snart, jag vill bila runt i USA med Alex och se Amish-samhällen, läsa journalistik, konvertera och ständigt upptäcka nya saker. Förhoppningsvis är en på tusen bra, då är jag nöjd.


Kommentarer:
Postat av: Lina

Du är stark! :)

Postat av: musica gratis

Buona fortuna con il vostro luogo. E abbastanza nice=) http://www.lukxi.org/musica-gratis

2006-12-21 @ 03:41:14
Postat av: fontana

http://www.italyi.org/fontana

2006-12-22 @ 21:05:16
Postat av: napoli

http://www.erotixv36.org/napoli

2006-12-24 @ 10:07:26
Postat av: bambini

http://www.erotixv36.org/bambini

2006-12-25 @ 23:20:53
Postat av: musica gratis

http://www.erotixv36.org/musica-gratis

2006-12-27 @ 11:23:47

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback