PS!

Solen kommer och går här i Göteborg och hur härligt det än är med sol vore det kul om chalmeristtöntrna får regn på deras jul, nyår och födelsedag i ett. Såg en massa i deras fula overaller idag och det är ingen vacker syn. I två månader har de spikat på en planka som ursäk för att kunna supa sig redlösa varje kväll.

Alla som säger att de inte är typsikt tjejiga och inte tycker om att umgås med tjejer har jag alltid trott bara gått på fler killar i sitt liv eller det varit slumpen. Det tror jag fortfarande men idag på lunchen var jag med typiskt tjejiga tjejer, alla utan en, min kompis med rött hår, och jag hatade varje sekund av det. De skrattade inte ens åt saker utan fnissade, pratade om högstadielärare och fnissade igen, sedan pratade de om skolan och jobb och alla mmm:ade i takt och jag höll på att dö. Men det gjorde jag inte för här är jag.

Och så lite valborgshumor från Peyres blogg:

"Tänk vad tekniken går framåt, nu har forskarna kommit med konstgjort blod.

Det syntetiska blodet har många fördelar jämfört med det blod som finns i våra blodbanker. Det går att använda på alla patienter, vilket innebär att det inte behöver blodgrupperas. Det kan därför finnas i ambulanser och ges direkt på olycksplatsen, vilket inte går med vanligt blod.

Går testerna bra kan produkten finnas på marknaden inom två år, säger Bengt Fagrell, professor vid Karolinska institutet och konsult till det amerikanska företaget Sangart, som tillverkar det syntetiska blodet.

Det syrsätter dessutom vävnader bättre än vanligt blod.
Det innehåller heller inga proteiner som skadliga ämnen eller virus kan fastna på. Och det går att lagra i pulverform i åratal.
Hittills har det syntetiska blodet bara testats på patienter som behöver blodtransfusion och alltså måste få tillgång till röda blodkroppar. Men vissa djurförsök tyder på att produkten även kan användas för att förbättra syrsättningen vid exempelvis hjärtinfarkt och stroke.

Tycker ni inte att detta är fantastiskt?
Ahh, jag börjar bli gammal fattar ingenting, allt utvecklas så snabbt.


Xoxo/Natacha


PS: Delar av texten är kopierade från nyteknik.se. DS."

DELAR av texten, haha. Aja I may be a bitch men jag är i alla fall inte tråkig (eller korkad).

Kommentarer:
Postat av: miss p

hahahaha

2008-04-30 @ 19:33:49

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback