Ett liv som (filmvetenskap)student



Filmen vi skulle se idag var inte alls en 50-talsfilm, herregud, vad trodde jag? Att vi skulle gå fram med stormsteg? Igår före Chaplinfilmen såg vi den underbara Resan till månen (kolla och njut! jag har inte riktigt bestämt mig om jag är sarkastisk eller inte. Nej det är jag bestämt inte, den är banbrytande för att vara töntig) som är den första sci-fifilmen någonsin och gjordes 1902. Idag tog vi oss 20 och några år fram oss i tiden och såg Metropolis (klippet nedanför, bara så ni får veta vad jag gör (och ibland får genomlida under dagarna), däremot så tycker jag om denna med, det jag såg d.v.s). För jag somna och det är inte alls lika skönt som att somna i Bio Capitolstolarna. Nej här trillar man ur stolen om man sitter ytterst som jag gjorde. Det enda med min dag som gjorde den lite bättre att jag vet att det finns dom som har det sämre. Som Alex. Han masserar och meddelar att han kommer flippa över om han får höra en till Enyalåt eller delfinljud.



Men nu skall jag sluta prata skola för hur intressant är det på en skala? Ungefär som att höra om andras drömmar och även om jag påpekar det gång på gång så berättar alltid Alex om sina sjuka drömmar, det var helt sjukt. Men jag kan väl få uppdatera er om mina kursare, om jag träffar någon jag älskar (skulle vara en skräll), ogillar (högst troligt) och om min föreläsare som säger emmmm emmmm emmmm. En sak till bara? Vad tror ni om att skriva min uppsats om James Bondfilmera och hur dom återspeglar situationen i världen? Eller om symbolik, dolda symboler och öppna tolkningar i någon Disneyfilm?

Nu skall jag iväg och hyra filmer och förhoppningsvis kommer jag hem och är glad som ett barn på julafton om jag hittar något jag tycker är bra.

Kommentarer:
Postat av: Per

Uppslagen på uppsatser känns som om de är lite uttömda. Är inte de lite format 1A på tema för en B-uppsats (eller är det C?)i filmvetenskap?

Om du utnyttjar dina kunskaper i religion så har du mycket enklare att imponera brallerna av handledaren utan att jobba för mycket.

MVH
Dr. Phil

2008-02-06 @ 17:48:23
Postat av: anna braun

det är en b-uppsats men jag gör det gärna enkelt för mig. religion och film är nästan minst lika uttömt. dont ya think?

Postat av: Per

Jo, du har nog rätt, det har nog skrivits en och annan uppsats och religiös symbolik i filmer.

Kan man inte göra något annat då med film/religion? Titta på hur den statligatelevisionen har hanterat filmer med religiöst innehåll, under tex påsk helgen de sista 30 åren? ökar det minskar det?

2008-02-07 @ 12:06:20
Postat av: julia

Går du i samma klass som Nils? lång med brunt hår?

2008-02-07 @ 16:24:57
URL: http://notanother.blogg.se
Postat av: Per

"Pratar" du med mig? Nä, jag är lärare.

2008-02-07 @ 16:50:18

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback