Hehe

Tänkte läsa lite tyngre saker nu efter Fadde - My Story så nu blir det Daniel Nyhlé(inte glömma apostrofen, människor som har en apostrof i sitt namn är djävligt noggranna med att den alltid skall vara med. Det är det som gör de lite finare än alla andra, för vem fan vill heta Andrea när man kan heta Andréa)ns Det svarta spelet. Ni får inte tro att jag bara läser sådan här skit och chiclit utan i min bokhylla går det att hitta väldigt många godbitar som Albert Camus Människans revolt och Pesten (måste läsas! håller verkligen med att det är en av exitentialismens klassiker, fo shizzle my dizzle), Michail (trodde länge han hette Michal och glömde av i:et helt...hehe, ung och dum ni vet) Alexandrovit Sjolochovs Stilla flyter Don (volym 3 är absolute bäst), J.M. Coetzee såklart och Dari Dos Det absurda mysteriumet som mycket rättvist bidrog till att han fick Nobelpriset i litteratur 1997.  Nej jag goola Nobelpriset i litteratur för i min bokhylla hittar man mest kurslitteratur utan hundöron, biografier om svenska kändiseliten som Raaawsing och lite annat. Inga Nobelpristagare här inte, eller jo, Imre Kertészs böcker som översätts till svenska har jag.

Det jag vill komma fram till var att när jag öppnade Daniel Nyhlé(inte glömma apostrofen)ns bok så mlter man ett citat innan själva storyn börjar och det är inte av vem som helst utan av Martin Luther King (en i min klass trodde
Martin Luther King (han är två fingrar ifrån att göra Sieg Heil fast det finns konstigare saker än svarta som är rasister och nazister. Som killen i Näset som var mörkhyad och steriliserade sig för att han hatade judar, svarta, kineser, you name it och gjorde sitt för att det skulle bli en ren och fin arisk värld, sicket djävla stolpskott) och Martin Luther var samma person och hade lite svårt att få ihop det med hur samma man han med att spika upp teser under 1500-talet och kämpa för de svartas rättigheter i USA samtidigt. Inte the brightest star in the sky med andra ord). Citatet lyder "Den yttersta tragedin är inte de onda människornas brutalitet, utan de goda människornas tystnad" och där bröt jag ihop.....hehe......om man översätter Martin Luther Kings citat och Daniel Nyhlé(inte glömma apostrofen)ns bok i mattermer så blandar han ihop löjröm med ketchup och det gör man inte. Glasklar symbolik, typ.

Kommentarer:
Postat av: Christin

Har precis läst den (svarta spelet alltså) dessvärre var det ingen höjdare måste jag säga. Slarvigt skriven och med stavfel till höger och vänster. Snabba cash är 100ggr bättre. Fast enda anledningen till att jag läste svarta spelet var ju egentligen för att försöka lista ut vilka personer han skvallrar om... och då är den lite kul..


Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback